donderdag 19 november 2009

Feest outfit = portemonnee leeg?

De feestdagen komen langzaamaan in zicht en we worden van alle kanten bestookt door feestjurkjes, pakken, accessoires en make-up.

Nou kan ik niet zeggen dat ik een tekort heb aan feestjurkjes, ik heb een prachtig zwart satijnen jurkje (strapless met plooien aan de achterkant) gekocht in Italie van de zomer in de Sale, naast zo'n tig andere jurkjes die ook niet zouden misstaan tijdens de feestdagen. Toch ben ik altijd op zoek naar een mooie en goede deal. Zo kwam ik op Marktplaats een (niet gedragen) jurkje tegen in mijn maat en geloof het of niet, de tas heb ik er apart, ook op Marktplaats, bij gekocht. Toen ik ze beide thuis kreeg zag ik ineens dat ze perfect samen gaan.
Het geheel koste mij, inclusief verzendkosten, nog geen 35 euro!!! En eerlijk is eerlijk: dit is geen uitzondering.

photo, originally uploaded by Northern Style.

Dat bedoel ik nou als ik zeg dat je er voor weinig geld fantastisch uit kan zien.

Waar moet je op letten als je gaat zoeken op Marktplaats:
-maak een lijstje van je favoriete merken en sla dat op in je e-mail, zo kan je er altijd bij.
-zoek gericht: het aanbod is enorm.
-hou je maten bij! Ga je favoriete kleding bij langs, kijk wel merk het is en welke maat jou goed zit en noteer het ergens.
-als je twijfelt communiceer dan uitgebreid met de verkoper: bijvoorbeeld: hoeveel cm meet de taille, hoe lang is het jurkje vanaf de schoudernaad tot de onderzoom, wat is de lengte van de broekspijp vanaf het kruis tot de onderzoom enzovoorts. Gebruik dan een kledingstuk wat je goed zit als voorbeeld om het thuis na te meten.
-houd rekening met de stof! Tricot rekt een stukje mee, katoen natuurlijk niet.
-Onthou je foefjes: Nieuwe jeans bij de H&M lopen bijvoorbeeld een hele maat uit, dus die koop ik altijd goed strak. Is er een bepaald merk wat altijd mooi blijft (die ervaring heb ik bijvoorbeeld met Esprit), dan weet je dat je dat ook wel gedragen kunt kopen.
-Het is echt opvallend hoeveel nieuwe of 1 keer-gedragen kleding er op Marktplaats wordt aangeboden. Ook schoenen! Ik heb een paar nieuwe schoenen van Invito (de stickers zaten er nog op: 90 euro) voor 27,50 euro inclusief verzenden op de kop getikt. Elke keer dat ik ze draag vliegen de complimentjes me om de oren. Vrienden van ons hebben een prachtige nieuwe tent gekocht op Marktplaats afgelopen zomer.
-Er zijn steeds meer verkopers op Marktplaats waar je kunt betalen via Paypal. Je kan je bankrekening koppelen aan je gratis Paypal-account en zo veilig online betalen. Het grote voordeel is (hoewel dat mij 1 keer is overkomen, 6 jaar geleden) dat je je geld terugkrijgt als de verkoper niet levert en jij wel betaald hebt.
-Wil je breder zoeken, gebruik dan de Veilingkijker, deze neemt ook een aantal andere websites mee als je je zoekopdracht invult.

Conclusie: wees dus geen dief van je eigen portemonnee maar bereid je wel goed voor.
Lees op lifehacking.nl nog meer over slim online kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten